Höstmysiga filmer!

Jag har lovat att lägga upp filmtips väldigt länge, men nu har det äntligen blivit dags!
Har fått lägga till några extra på listan, det har ju blivit en del filmtittande nu när jag varit sjuk. Enjoy!




Things we lost in fire
När Audreys man är ute för att köpa glass till barnen stoppar han en misshandel, när allt verkar lugnt tar mannen som misshandlar sin fru fram en pistol och skjuter honom. När Audrey får beskedet rasar allt samman. På begravningen söker hon tröst hos makens barndomsvän, heroinmissbrukaren Jerry som förlorat allt.
Hon som alltid hatat honom börjar se på honom med andra ögon.

Verkligen den bästa filmen jag någonsin sett, jag har sett många bra men den här tar priset!
Trots att grundhandlingen är väldigt tung så bjuder den på ett par skratt och fina scener. Den är väldigt känslomässigt laddad på gott och ont.

Dresden
En natt blir den brittiske piloten Roberts plan nedskjutet över Dresden - en av få tyska städer som hittills förskonats från luftangrepp. Svårt sårad lyckas han ta sig till staden, och gömmer sig i sjukhusets källare. Där blir han snart upptäckt av den unga sjuksköterskan Anna som inte kan förmå sig att ange honom. När Gestapo söker igenom sjukhuset skyddar hon honom trots att det kan kosta henne livet. Mötet med den brittiske flygaren har väckt något inom henne - hon kan inte längre gå tillbaka till sitt gamla liv. Och när flyglarmet går och himlen färgas röd av en stad i brand, vet hon att ingenting någonsin kommer att bli som förr igen.

En fartfylld krigshisoria om 2:a världskriget och om kärleken mellan två "fiender".
Jag har aldrig varit ett fan av krigsfilmer men den här blir aldrig för mycket krig, den har liksom fortfarande en handling mellan alla bombningar om man nu kan säga så. Jag grät floder till den, absolut sevärd!

Never back down
Jake Tyler har nyligen mist sin pappa och familjen har flyttat in i en ny stad. Hans själ är sedan pappans död totalt krossad och i skolan kort därpå hamnar han i tvång in i ett kickboxningbråk där han blir förnedrat nerslagen. Efter att hans familj och vänner blivit hotade söker han upp en fighting-veteran för att träna upp sin kropp och hjärna, för att en sista gång i en martial-arttävling hämnas på mästaren Ryan McCarty.

Tjejer som gillar muskulösa killar ska ju absolut se den här, det är inget att klaga på ;)
En typisk "OC the movie" rika ungdomar som slåss osv, skitbra men det var länge sen jag såg den så jag har glömt uppfattningen om den. Men jävligt bra är den i alla fall!

Tristan & Isolde

Tristan blir tidigt föräldralös efter att Irlands trupper kommit till Storbritannien och verkligen gått loss på inredning och invånare. Nio år senare har Tristan växt upp till en skicklig fighter och invånarna börjar sakta hitta tillbaka till ett normalt liv efter attacken. Men en dag kommer Irländarna över igen för att såra uppbyggnaden av nya soldater och i kampen omkommer Tristan, det är i alla fall vad alla tror. Han får en snabb men ärofylld begravning där han läggs på en båt och sänds ut på havet. Men han kommer inte långt utan båten strandar strax intill, på Irland. Där hittar kungens dotter Isolde honom och gömmer honom i ett skjul där hon plåstrar om honom tills han återhämtat sig. Den förbjudna kärleken är omedelbar och snart har dom startat en relation som kan sätta spänningarna länderna emellan på prov som skulle kunna leda till ett rejält blodbad.

Ibland blir jag jättesugen på att se lite påhittade historier från förr! Just den här kommer från medeltiden och är lite Romeo och Julia stuk. Med andra ord om två parter som inte får älska varandra men gör det ändå osv, ni kan det där redan tror jag. Men det var en riktigt bra film, den hade gjorts på ett trovärdigt sätt och naturen där den utspelar sig gör allt magiskt. Se den om ni inte har gjort det!


Nr 5. Bridget Jones diary
Den 30-åriga Bridget Jones har blivit desperat. Hon har inte hittat någon lämplig man åt sig och kommer nog inte heller att göra det. Hennes mamma försöker para ihop henne med den snälle och blyge advokaten Mark Darcy på nyårsfesten. Det går som vanligt inte bra och långt senare blir Bridget ihop med sin sexiga chef Daniel Cleaver. Men Mark Darcy verkar själv vara väldigt intresserad av Bridget ändå. Under alla kärleksproblem brukar Bridget dricka rejält med sprit med sina galna vänner Jude, Shazzer och Tom.

Det finns inga kommentarer för Bridget Jones men hon är den mest fantastiska av dom alla! Ingen kan göra en på samma humör som hon och det är den perfekta filmen för i höst! Myckke mer behöver jag väl inte säga?

Nr 6. A walk to remember
Skolans mest populära kille, den ytlige tonåringen Landon, blir mot sin vilja kär i Jamie, skolans minst populära tjej. Hon är dotter till stadens mycket originella baptistpastor, som inte är särskilt positiv till att dottern ska gå ut med någon. Dessutom bär Jamie på en fruktansvärd hemlighet som gör att de båda måste omvärdera allt de tidigare trott på.

Om man kan kalla en film vacker så är denna det, även den mest okänslosamma och överspända typ kan börja visa känslor pga den här filmen. Ganska "tonårig" men inte alls lika överdriven som många andra, den här är mer äkta och verklig. Har du inte sett den innan du dör är det ett brott!


Simon ville dessutom att jag skulle nämna skräckfilmen han och lillsyrran kollade på under lovet.
Den var tydligen inte alls läskig utan mer som en dålig spökberättelse med dåliga effekter.
Hur som helst så låg jag i hans knä under hela filmen vänd mot honom istället för tv:n och lyssnade på musik i min ipod... Ja, jag är väääldigt känslig för skräck, det har en viss tendens till att förfölja mig sen. Det var hög mysfaktor att få ligga där och då och då få en puss på pannan för att han skulle kolla av så allt va okej med lilla mig =)

Det var allt för mig, hoppas ni tyckte de va lite givande i alla fall!
Jasmin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test